Nieuws

Categorieën
Archief
HRM
12 januari 2021

Momenteel werken veel werknemers geheel of gedeeltelijk thuis in verband met COVID-19. Wat is precies de verantwoordelijkheid van de werkgever bij thuiswerken? En welke rol speelt de werknemer hierin?

Verantwoordelijkheid werkgever

De werkgever heeft niet alleen de verantwoordelijkheid om op kantoor te zorgen voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden, maar dit geldt ook voor de werkplek thuis. Dit valt onder de zogenoemde “zorgplicht”. Om aan de zorgplicht te voldoen dient de werkgever de volgende stappen te ondernemen:

  • Informeer naar de situatie van de werknemer die thuiswerkt. Denk hierbij aan vragen naar de gezondheid, werkdruk en of er sprake is van een juiste werk/privé balans;
  • Instrueer frequent betreft veilig en gezond thuiswerken. Het is van belang dat de werknemer actief wordt voorgelicht betreft een ergonomisch ingerichte werkplek;
  • Faciliteer, indien noodzakelijk, de benodigde voorzieningen om de werknemer op een verantwoorde manier de werkzaamheden te laten verrichten thuis;
  • Controleer of er sprake is van een veilige en gezonde werkplek.
Verantwoordelijkheid werknemer

Ook werknemers kunnen hun eigen verantwoordelijkheid hierin nemen. De werknemer dient de ruimte thuis goed in te richten en proactief aan te geven wanneer het wenselijk is de werkplek aan te passen in verband met eventuele klachten. In samenwerking met de werkgever kan naar een oplossing gezocht worden. Het is de werkgever toegestaan om Arbovoorzieningen te verstrekken indien:

  • De voorzieningen aan de Arboregels voldoen;
  • De voorzieningen in de werkruimte gebruikt worden;
  • Er geen eigen bijdrage gedaan wordt door werknemer;
  • Als de werkruimte aan de Arboregels voldoet.
Advies

Het is belangrijk om als werkgever goede afspraken te maken met je werknemers over het thuiswerken. Wij adviseren deze afspraken goed vast te leggen. Hierbij kun je denken aan een thuiswerkreglement, een thuiswerkovereenkomst en bijvoorbeeld een thuiswerkplek arbo-checklist. Tevens dien je als werkgever je RI&E aan te passen op het structureel thuiswerken.

Wil je meer informatie over de thuiswerkplek, twijfel je over de vergoeding of verstrekken van faciliteiten, of heb je hulp nodig bij het opstellen van bovengenoemde documenten? HRM specialist Petra van Leenen (p.vanleenen@hoekenblok.nl) helpt je graag!

info@HRY.nl | +31(0) 184 49 68 00

IMC
Partner in subsidieadvies